Семінар 15.07.2019

15 липня 2019 року відбулося чергове засідання семінару по ЦСР. Були розглянуті два питання: звіт про прогрес досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) від проекту SDG Index Фонду Бертсельманна спільно з Мережею ООН з пошуку рішень в області сталого розвитку (SDSN), аналіз показників рейтингу U-Multirank 2019 року та аналіз роботи факультетів університету за 2018/2019 навчальний рік.

  1. Ректор В.В. Семенець доповів про вихід нового звіту (червень 2019) про прогрес досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) від проекту SDG Index Фонду Бертсельманна спільно з Мережею ООН з пошуку рішень в області сталого розвитку (SDSN). Звіт заснований на багатьох офіційних і авторитетних джерелах даних, таких як Світовий банк, Всесвітня організація охорони здоров’я, Міжнародна організація праці, даних різних дослідницьких центрів та неурядових організацій.

Зі звітом можна ознайомитись за посиланням:

https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2019/2019_sustainable_development_report.pdf

Звіт аналізує динаміку індексів досягнення кожної з 17 ЦСР для 193 країн-учасниць ООН. Україна займає 41 місце.

Як і в 2017 і 2018 році, країни Північної Європи – Данія, Швеція та Фінляндія – очолюють Індекс ЦСР. Проте, навіть ці країни стикаються з серйозними проблемами в реалізації однієї або декількох ЦСР. Жодна країна не перебуває на шляху до досягнення відразу всіх 17 ЦСР. У країнах Північної Європи залишаються серйозні провали по # ЦСР 12 (Відповідальне споживання і виробництво), # ЦУР13 (Боротьба зі зміною клімату), # ЦСР 14 (Збереження морських екосистем) і # ЦСР 15 (Збереження екосистем суші).

Нерівність у доходах і багатстві, а також в забезпеченні здоров’я і освіти між різними групами населення також залишаються важливими суспільними викликами як в розвинених, так і в країнах, що розвиваються.

У вересні 2019 року глави держав і урядів вперше зберуться особисто в ООН в Нью-Йорку, щоб проаналізувати хід виконання своїх обіцянок, зроблених чотири роки тому при прийнятті порядку денного на період до 2030 року.

ЦСР можуть бути введені в дію за допомогою перетворень в 6 областях:

  1. Освіта, гендер і нерівність.
  2. Здоров’я, благополуччя і демографія.
  3. Енергетична декарбонізація і стійка промисловість.
  4. Подолання голоду, стійка земля, вода, океани.
  5. Стійкі міста і спільноти.
  6. Цифрова революція в інтересах сталого розвитку.

Тенденції щодо кліматичних змін (#ЦСР 13) і біорізноманіття (#ЦСР 14 і # ЦСР 15) вкрай негативні. В середньому, країни отримують найгірші оцінки за # ЦСР 13 (Боротьба зі зміною клімату), # ЦСР 14 (Збереження морських екосистем) і # ЦСР 15 (Збереження екосистем суші). Немає жодної країни з «зеленим рейтингом» (що означає досягнення мети) за # ЦСР 14. Тренди викидів парникових газів, і кількості зникаючих біологічних видів спрямовані протилежно бажаним.

Сталий землекористування і здорове харчування вимагають комплексних і пов’язаних змін в галузі сільського господарства, клімату та охорони здоров’я. Землекористування і виробництво продуктів харчування не відповідають потребам людей. Сільське господарство знищує ліси і біорізноманіття, розбазарює води і викидає чверть загального обсягу парникових газів. В цілому, 78% країн світу, з тих, від яких отримані дані, можна привласнювати «червоний рейтинг» (що означає саму проблемну область) зі сталого управління азотом. У той же час, одна третина виробленої їжі просто викидається; 800 мільйонів людей як і раніше не доїдають; 2 мільярди відчувають дефіцит поживних мікроелементів; ожиріння через низьку якість харчування зростає.

Країни з високим рівнем доходу створюють значні екологічні та соціально-економічні побічні ефекти. Реалізація ЦСР на національному рівні не повинна підривати здатність інших країн досягати цих цілей. Наприклад, міжнародний попит на пальмову олію та інші товари стимулює вирубку тропічних лісів.

Права людини і свобода слова знаходяться під загрозою в багатьох країнах. В рамках # ЦСР 16 (Світ, правосуддя і ефективні інститути) справедливі і прозорі інститути визнаються в якості цілей не тільки самі по собі, але і як важливі важелі для сталого розвитку. І їх пригнічення у багатьох частинах світу продовжує уповільнювати і навіть звертати назад прогрес в досягненні ЦСР. Сучасне рабство і частка ув’язнених без суду і слідства залишаються високими, особливо в країнах з низьким рівнем доходу. Тенденції в сфері корупції та свободи преси негативні більш ніж в 50 країнах, в тому числі в ряді країн із середнім і високим рівнем доходу.

Ліквідація бідності і зміцнення справедливості залишаються важливими пріоритетами політики. Ліквідація крайньої бідності залишається глобальною проблемою, адже половина країн світу до сих пір не знаходиться на шляху до досягнення # ЦСР 1 (ліквідація бідності).

Семінар  15.07.2019 Семінар  15.07.2019


  1. Перший проректор Рубан І.В. доповів про аналіз показників ХНУРЕ по рейтингу U-Multirank за 2019 рік. Були відзначені показники, за якими ХНУРЕ займає провідні позиції, показники, які необхідно поліпшувати, намічені шляхи подальшого підвищення показників університету у міжнародних рейтингах.

З аналізом показників рейтингу U-Multirank за 2019 рік можна ознайомитись за посиланням: SDG_U_Multirank


  1. Як і завжди метою університету залишається виконання завдань для досягнення ЦСР4 – «Якісна освіта».

У березні-квітні 2019 року декани факультетів ХНУРЕ на конференціях трудових колективів факультетів звітували про роботу своїх структурних підрозділів 2018 році. На семінарі були проаналізовані результати роботи, висвітлені позитивні та негативні тенденції розвитку факультетів, намічені шляхи покращення показників наукової та навчальної складової діяльності університету, публікаційної активності, міжнародної інтеграції, інноваційної діяльності тощо.

Зокрема, на факультетах зросли показники навчально-методичної роботи викладачів (кількість КНМЗ в порівнянні з 2017/2018 н.р. збільшилась з 1639 до 1998; кількість виданих підручників та навчальних посібників зросла вдвічі (з 20 у минулому навчальному році до 40 у звітному); кількість виданих методичних матеріалів зросла з 94 до 136.

Протягом навчального року університет був гідно представлений на 15 міжнародних, всеукраїнських та галузевих виставках, ХНУРЕ був організатором 11-ти наукових конференцій, у тому числі 10 міжнародних.

Покращилось представництво університету на міжнародних та Всеукраїнських олімпіадах та конкурсах. Студенти брали участь у 15 міжнародних конкурсах наукових робіт та олімпіадах, на багатьох з яких посіли призові місця. Також студенти та викладачі ХНУРЕ успішно беруть участь в 17-ти програмах мобільності ERASMUS (в минулому навчальному році – 11 програм).

ХНУРЕ продовжує укріплювати міжнародні зв’язки. У закордонних відрядженнях з метою участі у міжнародних конференціях, наукових стажуваннях та налагодження партнерства брали участь багато співробітників університету.

Проаналізувавши результати роботи факультетів за 2018/2019 навчальний рік учасники семінару означили шляхи для досягнення цілей сталого розвитку:

  • спрямування наукових досліджень на нагальні проблемні галузі, які визначають ЦСР: розробку методів та засобів для збереження навколишнього середовища, використання відновлювальних енергетичних джерел, сприяння боротьбі зі зміною кліматичних умов, створення гнучкої інфраструктури, стійкого споживання та виробництва тощо;
  • сприяння встановленню та укріпленню міжнародних зв’язків з метою спільних наукових досліджень;
  • сприяння міжгалузевому партнерству у сфері наукових досліджень (з медичними закладами, з енергетичною галуззю тощо);
  • розвиток навчально-дослідної роботи на факультетах: новий зміст існуючих наукових лабораторій та їх націлення на виконання актуальних науково-практичних досліджень; активізація пошуку грантів на наукові   дослідження з перевагою отримання грантів Єврокомісії.
  •  активізація міжнародного співробітництва та розширення програм обміну студентів з провідними університетами світу.

Зі звітами деканів можна ознайомитись:

Факультет КН –      Презентація   Звіт декана     Концепція розвитку факультету КН

Факультет ІТМ –    Звіт декана

Факультет АКТ –    Звіт декана

Факультет ІРТЗІ –  Презентація     Звіт декана

Факультет ЕЛБІ –   Звіт декана